رشد چیست؟
رشد و تکامل
رشد و تکامل اصطلاحاتی هستند که اغلب اوقات به جای یکدیگر به کار می‌روند، این دو اصطلاح به هم وابسته بوده و در کودکان سالم به موازات هم پیش می‌روند ولی در عین حال با هم فرق دارند. تعاریف گوناگونی از رشد و تکامل ارائه شده است. رشد به معنی تغییراتی است که همواره با ترقی و پیشرفت همراه بوده و هدف معینی دارد. این تغییرات به طور منظم در زمینه طرح پیوسته و مشخصی صورت می‌گیرد. رشد قابل مشاهده، ارزشیابی و اندازه‌گیری است.
آثار و علائمی که در رفتار فرد ظاهر می‌شود، شاخص میزان رشد او را تشکیل می‌دهد.
رشد یک جریان پیوسته است و منظور از جریان پیوسته این است که گذشته طفل با وضع کنونی او کاملا ارتباط دارد و رشد او در زمان حاضر پایه و اساس رشد او در آینده است.
این خصوصیت از لحاظ تربیتی از اهمیت زیادی برخوردار است.


رشد و تکامل از دیدگاه تاریخی
در طول تاریخ، توجه به رشد و تکامل انسان دست خوش تغییراتی شده است، در گذشته مردم بر این باور بودند که کودکان به صورت افراد بزرگسال پیش ساخته اما مینیاتوری به دنیا می‌آیند، این دید در قرون وسطی غالب بود. در قرن چهاردهم میلادی، در نقاشی‌ها، کودکان را با تناسب بدنی و ویژگی‌های افراد بزرگسال تصور می‌کردند. از نظر اجتماعی مانند بزرگسالان با آنان رفتار می‌شد. پ
در اصل مردم تفاوتی بین کودکان و بزرگسالان قایل نبودند. دید چنان بود که گویا از ابتدا بدن و شخصیت کودکان از روی بزرگسالان طرح‌ریزی شده است.
نظریه پیش ساختگی در تئوری‌های اولیه جنین‌شناسی آشکارتر است. قرن‌ها پیش، دانشمندان اعتقاد داشتند که در هنگام لقاح، یک انسان کوچک و کاملا شکل گرفته در اسپرم یا تخم وجود دارد که فقط از نظر اندازه و جثه رشد می‌کند، در واقع این انسان، از پیش ساخته شده است. در عرصه جنین‌شناسی، نظریه پیش ساختگی در نیمه دوم قرن هیجدهم، آغاز به عقب‌نشینی کرد. در این زمان نشان داده شد که چنین از طریق یک سری مراحل مشخص رشد می‌کند. بنابراین نظریه پیش ساختگی افول کرد.
در قرن شانزدهم میلادی نظریه پیش ساختگی تسلیم نظریه محیط‌گرایی گردید.
در این دیدگاه کودکان شبیه بزرگسالان زاده نمی شوند بلکه در اثر پرورش مناسب شبیه بزرگسالان می‌شدند.
علاوه بر جسم، رشد به صورت تغییرات تدریجی در رفتار فرد ظاهر می‌شود. گاهی این امر مورد توجه والدین، ؟؟؟ و سایر مراقبین کودک واقع نمی شود. آثار رشد در کلیه جنبه‌های انسانی (عقلی، اجتماعی، عاطفی، اخلاقی و دینی) ظاهر می‌گردد. از این رو، مراقبین صرفا نباید جنبه جسمانی را در نظر بگیرند، بلکه جنبه‌های شخصیت را نیز باید در نظر بگیرند.


ژل بلند قدی , ژل افزایش قد در مشهد , ژل طبی افزایش قد betall اصل , ژل افزایش قد در کرج , ژل افزایش قد در اصفهان , ژل افزایش قد در تبریز , ژل افزایش قد در شیراز